w

Rozenek, Doda i Chajzer odpowiedzą przed UOKiK za nieoznaczanie płatnych współprac. Ten błąd będzie ich słono kosztować

Doda, Filip Chajzer, Małgorzata Rozenek - fot. Instagram @dodaqueen, @filip_chajzer, @m_rozenek
Doda, Filip Chajzer, Małgorzata Rozenek - fot. Instagram @dodaqueen, @filip_chajzer, @m_rozenek

UOKiK bacznie przygląda się popularnym influencerom i analizuje publikowane przez nich treści. Ostatnio wziął pod lupę Małgorzatę Rozenek, Dodę oraz Filipa Chajzera i odkrył poważne nieprawidłowości! Za ten błąd mogą zapłacić fortunę! Jakie błędy popełnili?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta już kilka miesięcy temu zapowiedział, że będzie obserwował działania gwiazd i influencerów w social mediach. Na początku zwrócił się do najpopularniejszych twórców internetowych z żądaniem okazania umów, które podpisują z firmami. Dzięki temu ustalono zasady, których muszą przestrzegać, publikując w sieci wpisy reklamowe.

Niezależnie od tego, jak influencer się rozlicza (pieniężnie, w zamian za rabat czy produkt) oraz czy umowę zawarł na papierze, przez telefon czy na komunikatorze – wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które otrzymał korzyść materialną, powinien jasno oznaczać jako MATERIAŁ REKLAMOWY i wskazywać promowaną markę. […] Influencer powinien to zrobić w sposób czytelny, jednoznaczny oraz zrozumiały dla każdego odbiorcy. Oznaczenie musi być widoczne zarówno dla stałych obserwatorów, jak i dla tych, którzy zapoznają się z jego kanałami po raz pierwszy — przekazano w rekomendacjach.

Okazuje się, że kilku celebrytów ma spore problemy z przestrzeganiem tych zasad.

Rozenek, Doda i Chajzer odpowiedzą przed UOKiK

W poniedziałek 13 lutego na profilach UOKiK w mediach społecznościowych pojawiło się nagranie, na którym prezes Tomasz Chróstny już na wstępie podziękował społeczeństwu za współpracę, dzięki czemu rynek influencer marketingu jest wciąż ulepszany.

Nasze działania na rynku influencer marketingu zapoczątkowały wiele pozytywnych zmian. Cieszymy się, że to doceniacie i dziękujemy za każdy sygnał, który od Was otrzymujemy. Przed nami jeszcze wiele do zrobienia.

Następnie dodał, że Małgorzata Rozenek, Filip Chajzer i Doda nie stosują się do określonych zasad.

Nieprawidłowe oznakowanie treści ciąży nam wszystkim, stąd zarzuty dla trzech kolejnych twórców – Filipa Chajzera, Małgorzty Rozenek-Majdan i Doroty Rabczewskiej za nieprawidłowe oznaczanie komercyjnych treści, bądź ich w ogóle nieoznaczanie — dodał.

Z kolei z komunikatu opublikowanego na stronie UOKiK dowiadujemy się, jakie zarzuty przedstawiono celebrytom.

Twórcy w swoich wpisach promują produkty różnych reklamodawców, za co otrzymują wynagrodzenie, i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru publikowanych postów oraz relacji — uściślono.

Jakie grzeszki ma na sumieniu Chajzer?

W swoich publikacjach Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem. Dziennikarz poprzestaje na wskazaniu marki produktów – ani nie używa funkcjonalności platformy, ani nie dodaje odpowiednich adnotacji w opisie lub bezpośrednio na zdjęciu czy wideo. Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności. Tymczasem przedsiębiorca powinien w sposób niebudzący wątpliwości informować zarówno o reklamowej marce, jak i komercyjnym charakterze treści. Rekomendujemy przy tym, aby było to robione dwupoziomowo – poprzez funkcjonalność platformy oraz we własnym zakresie — wyjaśniono.

Doda informuje o tym, że dany produkt otrzymała w ramach współpracy z marką, ale… robi to dopiero po kilku dniach od publikacji zdjęć lub filmów.

[…] W niektórych przypadkach – dodaje do swoich postów hashtag #reklama dopiero po kilku dniach od publikacji materiału. Co prawda używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą. Tego rodzaju oznaczenie powinno znaleźć się przy lub na materiałach reklamowych od razu podczas publikacji, kiedy zasięg generowany przez nowe posty czy relacje jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania.

Artystka krótko po tym wydała krótkie oświadczenie, w którym skomentowała tę sytuację.

W związku z postępowaniem na temat oznaczania reklam u celebrytów na instagramie, BYĆ MOŻE skończy się on karą finansową dla influencerów, którzy co chwila przyjmują nowe płatne współprace. Ja niezmiennie od 2 lat pracuje z 3 markami (o których moi followersi wiedzą doskonale) i nie dostaje wynagrodzenia za inne. Fakt, iż zapomnę oznaczyć jednego story podczas mojej kampanii wizerunkowej, która trwa rok, nie zmienia faktu, iż NIE JEST UKRYWANA. Za 2 dni urodziny.

Doda - fot. screenshot Instastories @dodaqueen
Doda – fot. screenshot Instastories @dodaqueen

Małgorzata Rozenek od razu informuje fanów o współpracy, ale… oznaczenie zamieszcza w niewidocznym miejscu.

Małgorzata Rozenek-Majdan poprzestaje jedynie na wskazaniu marki produktów oraz – w niektórych przypadkach – na zamieszczeniu hashtagu #współpraca, który nie wskazuje w sposób jednoznaczny na komercyjny charakter działalności. Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji InstaStory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu — kontynuowano.

Cała trójka może za to słono zapłacić, ponieważ jak dowiadujemy się ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, może zostać na nich nałożona kara w wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu.

Myślicie, że im się upiecze?

Google News
Obserwuj w News i bądź zawsze na bieżąco!

Napisane przez Magda Kwiatkowska

Fotograf amator, wielka fanka kryminałów i literatury fantasy. Niespełniona pisarka, która od najmłodszych lat marzy o tym, by wydać własną książkę. Bez opamiętania śledzę to, co obecnie dzieje się w świecie show-biznesu, by odsłaniać przed wami kolejne sekrety gwiazd.

Chcesz zadać mi jakieś pytanie? Wyślij e-mail na adres magda@chaosmedia.pl

Celebrycie na pokazie walentynkowym - fot. Podlewski/AKPA

Celebryci z partnerami oczarowali wybieg na pokazie walentynkowym. Strasburger z żoną, Mandaryna z młodszym o 10 lat chłopakiem… [ZDJĘCIA]

Karolina Gilon - fot. Instagram @karolinagilonofficial

Karolina Gilon pokazała chłopaka! Wytatuowany przystojniak nie mógł się od niej odkleić [ZDJĘCIA]