w

Dieta niskowęglowodanowa. Dla kogo keto, a dla kogo low carb? Czym się różnią?

Dieta low carb - Fot. Pixabay
Dieta low carb - Fot. Pixabay

W dzisiejszych czasach dynamiczny styl życia, siedzący tryb pracy i choroby cywilizacyjne sprawiają, że otyłość i nadwaga są zjawiskiem powszechnym. Wiele osób szuka sposobów na pozbycie się zbędnych kilogramów w postaci diety. Na popularności zyskują te niskowęglowodanowe. Jednak wiele osób nie widzi różnicy między low carb i keto.

Węglowodany to inaczej cukry, będące związkami organicznymi. Ich funkcją jest dostarczanie komórkom organizmu energii. Dostarczane są z pożywienia. Jednak ich zbyt duża ilość może prowadzić do otyłości, problemów trawiennych, wzdęć i gazów, uczucia ciężkości. Ich nadmiar bowiem przekształcany jest w tłuszcze, które odkładają się w organizmie. Szacuje się, że przy dobrze zbilansowanej diecie dzienna dawka węglowodanów nie powinna przekraczać 130g. Z kolei przy dietach niskowęglowodanowych do 50g na dobę.

Dieta niskowęglowodanowa - Fot. Pixabay
Dieta niskowęglowodanowa – Fot. Pixabay

Na czym polega dieta low carb?

Pierwszą z diet niskowęglowodanowych jest low carb. Polega ona na ograniczeniu spożywania cukrów i bazuje w dużej mierze na niskim indeksie glikemicznym produktów. W tym przypadku dzienna wartość węgli powinna nie przekraczać 10-30% całej wartości energetycznej.

Przy low carb należy ograniczyć:

  • produkty przetworzone (szczególnie słodkie),
  • cukier,
  • pieczywo,
  • kasze,
  • makarony,
  • warzywa i owoce,

Podstawą diety są tutaj mięso, ryby, jaja, grzyby, nasiona, orzechy i płatki, a także jaja i warzywa liściaste. Głównym założeniem low carb jest redukcja masy ciała.

Dieta ketogeniczna - Fot. Pixabay
Dieta ketogeniczna – Fot. Pixabay

Dieta Keto: Podstawy

Kolejną dietą jest ketogeniczna, w skrócie keto. W przeciwieństwie do low carb bazuje ona nie tylko na ograniczeniu węglowodanów, ale i na zwiększeniu obecności tłuszczy. Przyczynia się do redukcji masy, ale jej głównym założeniem jest wprowadzenie stanu ketozy, czyli sytuacji, w której organizm spala tłuszcz jako źródło energii. Dzięki temu wzrasta we krwi ilość ciał ketonowych i zmniejsza się poziom glukozy.

W keto węglowodany i białka to jedynie 10-20% dziennej wartości energetycznej. Pozostałą część stanowią tłuszcze. Zalecane jest jedzenie tłustych mięs, ryb i owoców morza, jajek, serów i nabiału, orzechów i nasion (m.in. makadamia, włoskie, chia, migdały), warzyw (liściaste, cukinia, brokuł, kalafior, papryka), owoców jagodowych oraz zdrowych tłuszczów, jak olej kokosowy, masło orzechowe, oliwa z oliwek, olej z awokado czy olej MCT.

Zalety diety ketogenicznej:

  • Redukcja masy ciała,
  • Pozbycie się nadmiaru wody,
  • Szybsze spalanie tłuszczu,
  • Lepszy metabolizm,
  • Zmniejszenie uczucia głodu,
  • Większa ilość energii,
  • Obniżenie cholesterolu,
  • Obniżenie poziomu ciśnienia krwi,
  • Kontrola cukru we krwi.
Dieta niskowęglowodanowa - Fot. Pixabay
Dieta niskowęglowodanowa – Fot. Pixabay

Dieta keto czy low carb? Jaką wybrać?

Obie diety zyskują na popularności w ostatnim czasie i przynoszą podobne korzyści. Wiążą się jednak z innymi restrykcjami, przy czym dieta ketogeniczna należy do bardziej restrykcyjnych. Diety te jako mocno redukcyjne nie powinny być stosowane jako stałe.

Dieta keto sprawdzi się u osób, które chcą schudnąć w krótkim czasie i zyskać więcej energii na co dzień. Jednak jest ona wymagająca i ciężka do utrzymania z powodu stanu ketozy, więc odstępstwa mogą przynieść negatywne konsekwencje. Nie należy jej stosować u kobiet w ciąży, osób z przewlekłymi chorobami nerek i problemami z trawieniem tłuszczów.

Z kolei dieta low carb jest odpowiednia dla większości osób. Szczególnie jeśli nie chcą one wprowadzać ketozy, a jedynie ograniczyć węglowodany w jadłospisie. Dieta ta nada się dla osób chcących schudnąć, zadbać o zdrowie, borykających się z częstymi wzdęciami i gazami, a także dla cukrzyków.

Próbowaliście już którejś z tych diet? Skusicie się?

Google News
Obserwuj w News i bądź zawsze na bieżąco!

Napisane przez Kinga Miliszkiewicz

Pisanie było moim hobby od gimnazjum, a stało się ścieżką kariery. Szeroko rozumiana kultura była zawsze moją fascynacją, a szczególnie kultura Japonii i Korei Południowej. Jestem totalnym geekiem k-popu, koreańskich dram oraz anime. W kręgu moich zainteresowań znajduje się popkultura, gry planszowe i komputerowe. W wolnej chwili relaksuję się zabijając zombie lub ćwicząc wyobraźnie podczas sesji RPG.

Przepis na pączki - fot. Canva

Najlepszy przepis na pączki. Musisz je spróbować w tłusty czwartek. Te z cukierni mogą się schować!

Antoni Królikowski - fot. Instagram @antek.krolikowski

Antoni Królikowski wymownie komentuje plotki o rozstaniu z Izabelą. TYM zdjęciem ukrócił spekulacje internautów