We wtorek 5 marca po godzinie 16 przestał działać Facebook i Instagram. Internauci z całego świata zgłaszają, że zostali wylogowani z obu aplikacji i dopytują, co się stało. To drugi raz w historii portali, gdy spotykamy się z takim problemem. Czy wiadomo, co było powodem masowej awarii?
Social media odgrywają niezwykle ważną rolę w życiu milionów, jeśli nie miliardów użytkowników internetu. Dla jednych jest to forma spędzania wolnego czasu, inni wykorzystują je do rozwijania swoich biznesów, a dla influencerów Facebook i Instagram stanowią źródło (niemałych) dochodów.
W XXI wieku wszelkie tego typu aplikacje stały się integralną częścią naszego życia, dlatego też w sieci wybuchło ogromne zamieszanie, gdy we wtorek 5 marca niespodziewanie wszyscy użytkownicy Facebooka i Instagrama zostali wylogowani z obu aplikacji.
Facebook down. Globalna awaria Facebooka i Instagrama
Dziś ciężko wyobrazić sobie choćby dzień bez dostępu do mediów społecznościowych. Do tej pory Facebook i Instagram pozostawały niezawodne, choć 5 października 2021 doszło do globalnej awarii. O sprawie zrobiło się głośno, ponieważ wiele firm oraz twórców internetowych poniosło przez to niemałe straty, a sam Mark Zuckerberg przez spadek kursu akcji stracił ponad sześć miliardów dolarów.
Teraz historia zatacza koło. We wtorek 5 marca po godzinie 16 w serwisie Downdetector odnotowano ponad 140 tysięcy zgłoszeń o awarii obu aplikacji. Sytuacja nie dotyczy wyłącznie Polaków, ponieważ na platformie X (dawniej Twitter) wciąż przybywa wpisów z sygnałami, że z apek wylogowało również użytkowników z innych zakątków świata. Problem wydaje się być poważny, ponieważ mimo prób, nie można zalogować się do żadnej aplikacji wspieranej przez Metę.
- Dlaczego nie działa mi Facebook i Instagram?
- Co się dzieje z Facebookiem? Moje konto zostało zhakowane czy Facebook padł?
- Facebook został zhakowany?!
- Czy Facebook został zhakowany lub coś takiego? Wylogowało mnie z konta i nie mogę zalogować się ponownie. Ten sam problem jest z Instagramem.
Pytań stale przybywa, lecz te pozostają bez odpowiedzi. Rzecznik Mety, Andy Stone, w krótkim oświadczeniu przekazał, iż firma ma świadomość, że użytkownicy mają problem z dostępem do serwisu.
Pracujemy nad tym
– przekazał za pośrednictwem serwisu X.
We're aware people are having trouble accessing our services. We are working on this now.
— Andy Stone (@andymstone) March 5, 2024
Po godzinie 17:20 pierwsi użytkownicy odzyskali dostęp do swoich kont. Z kolei Andy Stone wydał kolejne oświadczenie, w którym przekazał, że awaria została usunięta tak szybko, jak to możliwe. Nie zdradził, co było jej przyczyną, natomiast przeprosił w imieniu Mety za zaistniałą sytuację.
Wcześniej wystąpił problem techniczny, który spowodował, że ludzie mieli trudności z dostępem do niektórych naszych usług. Rozwiązaliśmy problem tak szybko, jak to możliwe, dla wszystkich, których on dotyczył, i przepraszamy za wszelkie niedogodności.
Earlier today, a technical issue caused people to have difficulty accessing some of our services. We resolved the issue as quickly as possible for everyone who was impacted, and we apologize for any inconvenience. https://t.co/ybyyAZNAMn
— Andy Stone (@andymstone) March 5, 2024